Jak wygląda rynek fotowoltaiki w Polsce
W Internecie jest już dostępna dziesiąta, jubileuszowa edycja raportu „Rynek Fotowoltaiki w Polsce 2022”, który został wydany przez Instytut Energetyki Odnawialnej [https://www.ieo.pl/pl/]. Dowiemy się z niego, jakie są obecne trendy branży, jak również jakie perspektywy rozwojowe rysują się przed nią.
„Złota dekada polskiej fotowoltaiki”
Takim określeniem posłużyli się autorzy raportu na określenie tego, co działo się w Polsce przez ostatnie lata, jeśli chodzi o branżę fotowoltaiczną. Potwierdzeniem pozytywnych przemian był rok 2021 r., gdy moc zainstalowana w fotowoltaice wyniosła 7,6 GW, a więc aż o 105% więcej w porównaniu do roku poprzedniego (3,7 GW). Decydującą rolę w tym mieli prosumenci indywidualni, którzy odpowiadają za około 80% rynku. Pod względem przyrostu mocy zainstalowanej PV Polska znalazła się na drugim miejscu w Europie, za Niemcami.
W 2021 r. łączne obroty rynku wyniosły 16,7 mld zł, a wartość nakładów inwestycyjnych to około 15,4 mld zł. Według szacunków, w 2022 r. obroty przekroczą poziom 20 mld zł, a wartość inwestycji wyniesie około 19 mld zł.
Intensywny rozwój instalacji w ostatnim okresie był możliwy między innymi dzięki sześcioletniemu okresowi wsparcia aukcyjnego. W jego ramach rozpoczęto inwestycje, których efektem będzie dodatkowe 6,3 GW.
Wyzwania dla fotowoltaiki w Polsce
Branża ma dobre perspektywy przed sobą. Na koniec 2022 r. moc wszystkich źródeł fotowoltaicznych ma wynieść 12 GW, w 2025 r. będzie to już 20 GW, a w 2030 r. nawet 28 GW. Rosnące ceny energii powodują, że coraz więcej prosumemtów indywidualnych oraz biznesowych jest zainteresowanych inwestycjami.
W raporcie dostrzeżono pewne problemy polskiej fotowoltaiki. Chodzi o niedoinwestowanie sieci energetycznych, wzrost cen surowców niezbędnych do produkcji paneli, w tym aluminium i krzemu, a także zakłócenia w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw, skutkujące utrudnieniami w dostępności do modułów oraz inwertorów.
Źródło: